Pages

Wednesday, June 22, 2011

Inilah Ais Krim Termahal Di Dunia

 Kalian suka, aku suka, semua orang suka makan ais krim. Siapa dalam dunia ni tak suka makan ais krim, kalian khabar kat aku sekarang, aku tinju lelaju kang. Kalau dulu masa aku kecik-kecik, ais krim legend yang pernah aku makan ialah ais krim yang pak cik ais krim jual pakai motor, tiap hari round2 kawasan rumah aku. Aku pasti kat rumah kalian mesti ada orang jual ais krim macam ni kan. Dengan bertemakan lagu paddle Pop, pak cik tu dengan gah membawa motor beliau keliling kawasan rumah untuk menarik golongan muda seperti aku untuk membeli. Lepas tu datang sorang kawan aku ni, orang Kelantan, begitu mahir menterjemahkan lagu Paddle Pop tu ke loghat Kelantan yang berbunyi, "Pedel Pok.. Pedel pok.. Per abih duit mok bapok..". Sangat sangat kreatif.


 Tapi inilah dunia, tak semua orang dapat benda yang jarang-jarang ada. Lebih jelas lagi, tak semua orang dapat makan ais krim termahal di dunia seperti yang dicatatkan Guiness World Book Of Record. Berdasarkan Elite Choice, The Golden Opulence Sundae dari Serendipity, sebuah restoran terkenal di kota New York, disebut sebagai ais krim termahal di dunia, bak hang.





 Harga segelas ais krim seperti gambar diatas bernilai USD 1,000 bersamaan RM 3,024.80 sen. Ais krim ini menarik perhatian banyak pelanggan restoran dan memang direka dalam rangka memperingati ulang tahun ke-50 restoran Serendipity.

 Kalian mesti ingat ais krim ini hanya dapat dibeli oleh mereka yang terkenal dan kaya saja kan?. Tidak sama sekali. Tetapi, Serendipity melaporkan mereka dapat menjual satu kotak ais krim jenis ini setiap bulan.

 The Golden Opulence Sundae berisikan 5 scoop besar kacang vanilla Tahiti yang enak, diadun dengan cita rasa buah-buahan dari Paris, dihias dengan daun dari emas tulen 23 karat, diletakkan Cherry Marzipan, ditaburi dengan coklat Amedei Porceleana yang merupakan coklat termahal di dunia, dan sebongkah besar coklat Chuao yang mantap serta dimahkotakan dengan semangkuk gelas bir besar Grand Passion Caviar di bahagian atasnya. Ais krim ini disajikan dalam sebuah gelas berbentuk piala terbuat dari kristal dan sebuah sudu terbuat dari emas 18 karat. Untuk toppingnya adalah bunga gula berwarna keemasan dari Ron Ben-Israel.

*Orang gila saja yang makan ais krim macam ni. Tapi kalau orang kaya-kaya nak makan, makanlah. Kisah pulak aku. Makan ais krim poli pong yang 10 sen satu tu pun dah syukur Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment